Simple Dexbowka by Kayman
( siemior - 08.05.2011 )

Barb ww lld 30lvl by DJ2v
( opes - 26.03.2011 )
Amazonka Lld 30lvl by Opes
( opes - 24.03.2011 )



Alchemic
Angrenost Realm - Serwer Diablo II
D2traders
Kronika Noktisa


+ Klawiatury dla graczy Wtorek, 17.06.2008, 21:38
Drugi odcinek moich wywodow bedzie o klawiaturach. Co wiemy o klawiaturze? Jest to podstawowy i niezbedny kontroler input kazdego komputera, odrozniajacy go od konsol. Wiem, oczywiscie, ze sa konsolowe klawiatury, ale nie sa one niezbedne i sa tylko kopiowane z tych komputerowych.
Rozne klawiatury maja rozne przyciski. Sa klawiatury multimedialne z olbrzymimi ilosciami predefiniowanych przyciskow, odpowiadajacych za rozne elementy komputera, takimi jak odtwarzacz muzyczny, przegladarke internetu, program pocztowy, czy tez programy graficzne. Zwykle te klawisze sa umieszczane na krancach klawiatury, jednak bywaja takie klawiatury, w ktorych te klawisze sa opcjonalnymi efektami nacisniecia zwyklych klawiszy.
Panel klawiatury sklada sie zwykle z 6 czesci. Czesc pierwsza stanowi blok klawiszy literowych, liczbowych, oraz klawisze funkcyjne Alt, Control, Caps Lock, Tabulatura, Enter, Spacja oraz Shift. Moga sie na niej rowniez znalezc zalezne od systemu operacyjnego klawisze Start (windows, dla Apple'a jest to jabluszko, na bezosobowych klawiaturach logo Windows moze sie nie pojawic, sam klawisz moze byc roznorako opisywany), Menu (otwierajacy to samo menu, jakie jest pod prawym przyciskiem myszy), oraz trzeci klawisz funkcyjny, ktorego przytrzymanie uaktywni cechy przyciskow literowych. Stosowane sa rowniez klawiatury posiadajace zamiast liter lacinskich, litery greckie, cyrylice, litery hebrajskie, arabskie, chinskie, hinduskie oraz chinskie.
Pozostalymi blokami klawiszowymi sa klawisze funkcyjne (F1-F10 w komputerach Commodore oraz Amiga, F1-F12 w Atari i PC), blok klawiszy kierunkowych, dzielony na dwie czesci - popularnie zwane "strzalki" oraz home, end, page up, page down, delete i odrzucany czasem scroll lock oraz Numpad skladajacy sie z cyfer, klawisza Num Lock zmieniajacego ich funkcje na strzalki (byl to pierwszy przypadek odejscia w grach komputerowych od "strzalek" na rzecz innych klawiszy).
Klawiatura zwykle ma ustawienie QWERTY. Istnieje jeszcze QWERTZ i AZERTY, rozniacy sie polozeniem zaledwie paru przyciskow, oraz kilka innych systemow - PLUM, Maltron skonstruowane w calkowicie odmienny sposob oraz Dvorak bedacy wariacja na teamt ulozenia klawiszy. System Dvorak zostal wymyslony w roku 1936 przez psychologa edukacyjnego i profesora doktora Augusta Dvoraka pod katem tego, jakie litery sa najczesciej uzywane w slowach w jezyku angielskim - pod czterema palcami lewej reki na przyklad znajdowaly sie litery stosowane w 90% slow najczesciej uzywanych w jezyku angielskim. Dzieki temu systemowi (opracowanemu rowniez pod katem jezyka szwedzkiego oraz pod katem reki lewej i prawej) maszynopisarki mogly pisac do 16 razy szybciej niz przy uzyciu standardowego sysetmu QWERTY. System nie przyjal sie jednak, poniewaz zbyt szybkie pisanie zacinalo przestarzale maszyny do pisania. System ten jednakze wraca do lask wsrod programistow, ktorzy uzywaja systemow lewo- i praworecznych w malych laptopach, na ktorych pisza, trzymajac je jedna, a pisza druga reka. Jesli kiedys rzucicie gry dla programowania, sprobujcie Dvoraka - zadziwi was, jak szybko mozna wtedy pisac ;)
Ale powrocmy do tematu - klawiatur dla graczy.Co to jest klawiatura? To panel ze 104, a przewaznie wiecej klawiszami, z ktorych kazdy odpowiada za inny znak. Znajduja sie na niej rowniez klawisze kierunkowe - strzalki symbolizujace ruch kursora w gore, dol, lewo i prawo, ktore byly podstawowymi klawiszami kazdego gracza w zamierzchlych czasach systemu CGA i EGA. Po wejsciu do sprzedazy pierwszych gier fps - Dooma, Duke'a Nukema i Quake'a, strzalki zaczely byc porzucane na rzecz klawiszy W, S, A i D. Jaka byla ich zaleta wzgledem strzalek? Byly otoczone innymi klawiszami, ktore moglismy skonfigurowac pod katem najczesciej uzywanych ruchow, wyboru odpowiednich broni badz pod katem odpowiednio opisanych wczesniej kombinacji ruchow. Przykladowo, najczesciej uzywanym skrotem pod litera Q we wszystkich czesciach Quake'a (w czwartej jest to nawet domyslnie przez programistow Id przypisana czynnosc) jest wybor rakietnicy. Klawisze te zaczely byc na tyle wazne, ze klawiatury zostaly przez technikow tworzone pod katem mozliwosci konfiguracji oraz wytrzymalosci i latwosci w znalezieniu owych klawiszy dotykiem (na przyklad klawiatura A4tech G100, w ktorej klawisze WSAD sa z czerwonej gumy). Juz teraz w kazdej nowoczesnej klawiaturze, klawisze J i F sa oznaczone malym paskiem, zeby mozna bylo je znalezc bez patrzenia na klawiature. Pod katem zas graczy-nocnych markow zostaly stworzone klawiatury z podswietleniem - wszystkich klawiszy, lub tylko ich czesci. W produkcji jest rowniez klawiatura lcd firmy Hewlett Packard, w ktorej kazdy klawisz bedzie programowalnym ekranem lcd, z mozliwoscia wgrania tam wlasnego obrazka. Nie wiem, jak to wypali w niszczacych hurtowo nawet najmocniejsze klawiatury przez graczy strategii RTS komputerach, ale mozna jedynie trzymac kciuki, zeby ten projekt nie skonczyl sie nieosiagalna przez nas cena ;)
Przejdzmy zatem do klawiatur dla graczy. Mamy do czynienia - podobnie jak przy myszach - z kilkoma strategiami budowy klawiatur. Bezprzewodowe klawiatury sa szczegolnie wygodne, jesli nie mamy miejsca na puszczenie kabla, jednak uzywaja one baterie, moga nie wylapywac czesci przesylanych przez nas danych do komputera, maja tez tryb uspienia po dlugim czasie nie uzywania - szczegolnie bolesne w grach, w ktorych mozemy dlugi czas operowac wylacznie mysza. Gracz stawia na niezawodnosc, a taka oferuje jedynie kabel.
Klawisze do klawiatury moga byc niskie lub wysokie. Wysokie klawisze sa dobre dla ludzi duzo piszacych, a piszacych rowniez na maszynach do pisania. Niskie klawisze - dla ludzi trzymajacych klawisze na palcach, a wiec nie zmieniajacych czesto polozenia palcow i trzymajacych je na klawiszach zamiast nad nimi.
Wygodniejsze sa IMO klawisze wysokie.
Sa klawiatury z mechanizmem klawiszy twardym i miekkim. W przypadku klawiszy miekkich mamy do czynienia z klawiatura, w ktorej musimy docisnac klawisz do samego konca, zeby odebral sygnal, w przypadku klawiatur twardych wazny jest impuls, uderzenie klawisza. Jesli duzo piszemy, wolimy klawisze twarde, jesli mniej, a wiecej gramy - klawisze miekkie. Jesli jednak gramy i piszemy na komputerze duzo - warto wziac jednak te twarde.
Opiszmy tu najpopularniejsze i najwygodniejsze klawiatury dla graczy dostepne na polskim rynku.
Ideazon to firma, ktora wyprodukowala slynny Zboard oraz klawiature MERC Zboard. Zboard to klawiatura z wymiennymi wszystkimi klawiszami sprzedawanymi w zestawach nakladek pod katem konkretnych gier - Medal of Honor, World of Warcraft, Call of Duty, Doom 3, Guild Wars, Battlefield 2, Age of Empires III, EverQuest 2, Call of Duty 2, Battle for Middle-earth II - takie nakladki wyszly na razie, wiemy, ze wyjda inne. Co jest specjalnego w Zboard? Kazdy klawisz mamy odpowiednio opisany, zlokalizowany pod katem danej gry, z fikusna grafika wokol
przycisku. A jakie minusy? Klawisze nie sa zbudowane z materialow wysokiej jakosci. Klawiatura jest dosyc wygodna, klawisze wysokie i twarde, latwe w czyszczeniu. Warto zainwestowac w ta klawiature, ale tylko, jesli jestesmy wyjatkowymi fanami ktorejs z gier, pod ktora podkladke Ideazon przygotowala. Jesli nie - lepiej poszukac innej klawiatury.
Czym jest zas Merc? To klawiatura stala, z numpadem wbudowanym w panel kierunkowy, za to z panelem przygotowanym specjalnie pod katem gier fps - przyciski kierunkowe sa wyprofilowane pod katem gier FPS. Podobnie, jak Zboard, klawisze sa twarde i wysokie, jednakze brak numpada jako takiego odrzuca graczy, ktorzy na klawiaturze nie tylko graja i pisza, ale tez pracuja w arkuszach kalkulacyjnych.
Kolejna firma, jaka wezmiemy jest pominiety przy myszach A4tech. Czemu go pominalem? Firma ta dolacza swoja flagowa mysz dla graczy do klawiatury. Myszy tej firmy sa niemal identyczne w budowie (ksztalt i przycisk, ktorego nacisniecie powoduje double-click), to samo sie tyczy klawiatur. Roznica pomiedzy nimi lezy wylacznie w budowie tych akcesoriach. Ilosc dpi w myszach, zas ich klawiatury charakteryzuja sie wylacznie mozliwoscia wymiany standardowych, plastikowych klawiszy na ich gumowe odpowiedniki, w modelu XGame Max zas mamy raczke do przenoszenia. To ich jedyna roznia od zwyklych, multimedialnych klawiatur tejze firmy. Raczej odradzam.
Nastepnie wezmiemy sie za polska firme Manta. Przez wiekszosc z was jest pewnie kojarzona z tanimi akcesoriami dolaczanymi do hipermarketowych zestawow komputerowych? I sie nie mylicie ;) Jesli macie cos Manty w komputerze, to znaczy, ze czas na poszukanie czegos lepszego. Klawiatury Manta sa raczej miekkie, bardzo latwo sie uszkadzaja (szczegolnie spacja).
Logitech jest jedna z najlepszych firm na swiecie produkujacych sprzet komputerowy. Graczom zas zaproponowali dwie klawiatury, z ktorych pierwsza jest po prostu slabszym modelem drugiej - sa to G11 oraz G15. Najwazniejsza cecha obu klawiatur sa podswietlane klawisze - wszystkie - oraz 18 funkcyjnych klawiszy po lewej stronie klawiatury. Klawisze sa wysokie i twarde, mamy rowniez do czynienia z uchwytami do przenoszenia klwiatury. Nieczesto sie to przydaje, raczej mamy do czynienia z efekten wizualnym. Najwazniejsza zas cecha odrozniajaca G15 od G11 jest ekranik LCD, ktorego zawartosc mozemy skonfigurowac. Moze on pokazywac nam zawartosc ekranu Xfire, stan surowcow w strategiach, ilosc amunicji w FPSach, a nawet addony gier MMO, czy tez port serwera w Diablo2. G15 jest klawiatura pierwszej klasy, zas jej ekranik zostal zastosowany w high-endowych klawiaturach Bluetooth Logitecha - diNovo. W poczatkowych modelach tej klawiatury ekranik byl zamykany do transportu, zas pod nim znajdowala sie galeczka do kontroli glosnosci. W nowszych modelach ekran jest przytwierdzony na stale. Jednak taka jakosc ma swoje ceny - w zwyczajnych
sklepach cena waha sie od 300 do 400 zlotych, na sklepach internetowych mozna je jednak dostac odrobine taniej.
Microsoft, a konkretniej jego oddzial Hardware nie patrzyl na rynek graczy az do momentu ich wspolpracy z firma Razer - produktem tej wspolpracy jest Reclusa.
Reclusa to klawiatura czarna, ze wszystkimi klawiszami z technologia hyperresponse (minimalne opoznienie klawiszy), podswietlanymi na niebiesko diodami LED, 2 mechaniczne galki, wyjscie USB oraz 6 programowalnych przyciskow. Jednym slowem - dosc slabo wypada na tle G15, ale wystarczajaco, jesli nie chcemy wydawac trzech stow na klawiature.
Jestescie gotowi na prawdziwych killerow wsrod klawiatur? Oto produkty Razera - Tarantula oraz nieco nowsza Lycosa.
Tarantula to klawiatura z panelem przygotowanych 10 klawiszy funkcyjnych oraz 10 klawiszy wymiennych z ikonami roznych cech - piesc, noz, rewolwer itp. Ma rowniez panel Battledock, do ktorego mozemy przytroczyc rozne akcesoria przygotowane przez Razera - Battleeye na przyklad do kamerka internetowa, zas Battlelight to lampka oswietlajaca nam klawiature dioda led - rozwiazanie moim zdaniem lepsze niz podswietlanie wszystkich przyciskow, gdyz nie razi nas w oczy - swiatlo jest skierowane w dol i cieplo odbija sie od chropowatych, czarnych klawiszy. Na Tarantuli mozemy przycisnac do 10 przyciskow jednoczesnie bez problemu ze cos sie zatnie, czas przesylu danych wynosi 1ms. Na klawiaturze mamy rowniez 32 kilobajty pamieci na ustawienia, zas z tylu mamy dwa wejscia USB, jedno sluchawkowe i jedno na mikrofon. Calosc zamknieta w 52 centymetrowej, czarne obudowie z twardymi, sredniowysokimi klawiszami i migajacym znakiem Razera.
Lycosa zas to mlodszy brat Tarantuli . Jest ciensza, mniejsza, nie posiada battledocka czy klawiszy programowalnych, ale ma juz wszystkie klawisze podswietlane. Ma dosc niskie klawisze pokryte antyposlizgowym materialem. Klawiatura stworzona dla ludzi, ktorzy nie graja zbyt czesto, ale chca miec sprzet najwyzszej klasy.
Na razie to bedzie tyle. Istnieje jeszcze wiele klawiatur, jednak pod katem graczy nic konkretnego nie wychodzi. Jesli zas wyjdzie, to na pewno napisze o tym swoje dwa slowa. Zegnam i zapraszam do kolejnej czesci mojego cyklu - omowimy w niej podkladki pod myszy.

Napisał: - raptor -
Do artykulu dopisano 0 komentarz(y). Dodaj własną opinię!

Musisz być zalogowanym aby napisać/obejrzeć komentarze.
login:
hasło:
Nie masz jeszcze konta? Możesz je założyćtutaj.


+Przeglądarkowe gry
+Pogadajmy o filmach
+jaja sobie robią
+Gra o tron
+Pomóżcie w zakupie monitora :)
+Pogoda
+Hot Candy Land
+Szczecin Game Show
+mod do Lod sprzed kilku lat
+Propozycja
+Chary PvP oazy
+Luźna propozycja.
+Klan Infernal Hunters
+Cain's Bastards
+[WC] - Wybrańcy Charsi
+Klan diablo 3 < Rage > Zaprasza
+Klan Tajemnica poszukuje graczy SC NLD
+KU Przestrodze! Ban za obrazę gracza?
+Nazwy/skin przedmiotu
+Fakty i mity diablo 2


+Patch 1.10 dla Diablo 2 LoD
+Ancestral Recall v1.10
+Patch 1.11b dla Diablo 2 LoD
+Patch 1.09 dla Diablo 2 LoD
+Patch 1.11 dla Diablo 2 LoD
+Ukryte postatacie
+Cheater choice ver.3
+Uniq Rare Betmod
+D2itemsdatabase
+Valhalla 4.5r3
Czy będziesz grał w trybie rankingowym po wyjściu aktualizacji 2.1.0 w Diablo III ?
Tak
Nie


COOL SITE - konkurs www na najlepszš stronę internetowš
Lista polskich stron o Diablo II
Zagłosuj na Twoją ulubioną stronę raz dziennie!